Tossal de Sant Marc

El tossal de Sant Marc és un cim de 1.080 metres d’altitud que s’aixeca al sud-oest del poble de Peramola (Alt Urgell), quasi contigu al municipi de la Baronia de Rialb (Noguera). D’accés fàcil aquesta muntanya compta amb una sola dificultat. El pas per arribar al vèrtex geodèsic que la culmina es troba barrat per la presencia d’un tancat de filferro que assenyala el límit amb un vedat de caça i que impedeix fer les últimes desenes de metres. Tot i això el recorregut des de Peramola ofereix compensacions.

Existeix una manera d’acostar-se a la zona sense gaire esforç. Seguint la carretera que va de Peramola cap a la Politg. Passat el primer coll la ruta comença a baixar i aviat es troba una pista, a la dreta, que puja fins a la casa de Sant Marc (en runes), ja a la Baronia de Rialb. Abans d’arribar-hi es poden veure, a l’esquerra, les restes de l’antiga explotació de bauxites (més informació sobre aquesta mina). Una mica més endavant la pista es fa ampla i s’hi poden deixar vehicles. Fins al cim només hi ha 150 metres de desnivell seguint un camí molt desdibuixat, però poc perdedor. Només cal anar tirant amunt.

El cingle del Roc de les Dues

L’itinerari interessant és el que surt de Peramola pel camí de Cortiuda i es fa a peu. Poc abans d’arribar al dipòsit d’aigua del poble hi ha una desviació cap a l’esquerra. És una pista pedregosa que en pocs minuts arriba a un encreuament. Cal anar a la dreta fins a una clariana que hi ha al mig del bosc. Resseguint-la pel seu costat més baix passa un corriol amb marques de pintura. Aquest camí, que de sempre ha estat conegut com “camí de la mina” o “camí de Sant Marc”, els últims anys l’han batejat com “camí de Pallerols”, ja que segons diuen els adeptes a l’Opus Dei, per aquí va passar Josemaría Escrivá de Balaguer fugint cap a Andorra, durant la guerra espanyola 1936-39. Actualment, a Pallerols (Baronia de Rialb) l’Opus i té un assentament.

_DSC0071_1

Vista de Peramola, amb la boira, des del camí de la Mina o Sant Marc

_DSC0033

_DSC0037

Enllaç amb la pista que puja de la carretera de Politg

Aquest sender va ascendint resseguint per sota el cingle del Roc de les Dues. Acaba desembocant en la pista que puja des de la carretera de Politg cap a la casa de Sant Marc.

_DSC0214

A l’alçada de les runes de la vella mina de bauxita, per sobre del camí, es troba la font de l’Ou. Aquesta font, que fa anys que no raja, tenia prou cabal per satisfer les necessitats dels miners i, encara més antigament, aportava aigua al Mas de l’Ou, situat una mica més amunt i del que només en queden algunes parets.

Font de l'Ou 3

Font de l’Ou

El que queda del Mas de la Font de l’Ou

Seguint per la pista s’arriba a l’esplanada abans esmentada, on es poden deixar vehicles. La ruta fins al cim ja ha estat explicada.

Una tanca metàl·lica impedeix arribar al vertex geodèsic del cim